Monday, 12 December 2011

CARA MEMBUAT JEBAK

kat sini ade beberapa pic utk aku kongsi cara2 buat jebak serindit atau puling..cara-caranye cam kat bwh ni..


Langkah 1
Lakarkan bentuk pada papan.kemudian buat rangka.

Langkah 2
Buat rangka 2x

Langkah 3
Sambungkan rangka dengan rotan di bahagian tengah.
Ukuran lebar ikut saiz sendiri je.kalau nak bg denak selesa,buat luas ckit.
Langkah 4
Tebuk lubang untuk memasukkan dawai. 

Langkah 5
Masukkan dawai ikut lubang yang telah ditebuk.
setelah dawai dimasukkan kedalam lubang yang ditebuk, sulam dawai dan gam.

jebak serindit

Jebak Puling




26 comments:

  1. bro.. rotan y disambungkan tu perlu dipaku??
    atau bagaimana? tq.. fizz

    ReplyDelete
  2. yup..pakukan..tp paku tu pendekkan..potong ckit supaya x fit sgt bila dh masuk.bhgian tgh tu biar boleh berpusing supaya senang nk tebuk..

    ReplyDelete
  3. bro bleh tolong bagi tau harga setiap satu jebak yg bro jual 2 x...kawasan bro kt mna?...denak serindit sya tiap2 ary pnggil burung serindit laen hinggap kt pokok tepi rumah sya...dalam 10 ekor tu ada la..tpi sya x dak jebak nk digunakan...klu nk lastik 6t serindit 2 mti plak...kebanyakkan brung yg higgap mmg perfect dri denak sya...lg stu,bley tau dah brapa harga serindit muda dengan serindit yg dada merah n' kpala biru...harap bro bleh bg kerja sama dngan sya...tq for help me...

    ReplyDelete
  4. bro nk jebak yg camne?
    klw yg panjang 2 pintu RM 120
    klw yg rumah 150
    col 017-7559020-ayi

    ReplyDelete
  5. jebak burung merbah ade ke?? bape herge 1?

    ReplyDelete
  6. jebak merbah saya x pandai buat..tp kengkawan lain ada yang buat.fb bro ape ye..nnti sy kenalkan pd kawan yg pandai buat jebak merbah..

    ReplyDelete
  7. Aslkm, boleh hantar jebak serindit ke Sarawak ke?

    ReplyDelete
  8. wassalam..boleh..tapi dah lama x buat jebak ni..lagipun sekarang ni sedang bz buat racik..

    ReplyDelete
  9. Kalau jebak dua pintu berapa harganya? Kalau 4 pintu berapa pula? Kalau termasuk kos penghantaran pula berapa?

    ReplyDelete
  10. 2 pintu 120..
    4 pintu 150..
    pos biasa dlm 30

    ReplyDelete
  11. Saya nak yang empat pintu, macam mana saya nak bayar, saudara, saya di Mukah, Sarawak.

    ReplyDelete
  12. Saudara boleh buat untuk saya? Nanti saya bank-in.....

    ReplyDelete
  13. sekarang memang x sempat..ayah sy di hospital skang ni..

    ReplyDelete
  14. ow...tak apalah...nanti kalau ada kesempatan, saudara tolong buat untuk saya...semoga ayah saudara cepat sembuh...

    ReplyDelete
  15. Bro ada fb??pasal aku mau jebak macam it bro, msane aku jebak serindit gana getah hutan aja bro, blajar cara membuat or membeli saja bro

    ReplyDelete
  16. ada bro..surfina ayi..
    fb bro ape..sy x approve yg sy x kenal..

    ReplyDelete
  17. Salam ayi..nk beli jebak serindit la.dh syok pulak dgn serindit ni.tlg apprv fb sy k...husaini a hassan

    ReplyDelete
  18. salam..sy dh lama x buat.kalau nak buatkan pn mgkin amik masa yg lama sebab sekarang ni sedang siapkan racik..tempahan x berenti plak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. O yeke.xpe lame pun xpe..sy boleh tunggu..nk yg bentuk rumah.bape rm?

      Delete
    2. lama tu bukan sebulan 2 ye..berbulan tuan..

      Delete
  19. ade menjebak serindit lg ke bro...boleh join sekali

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah lama pencen..biasa mikat kat mane..

      Delete
  20. Kalau nak pesan macam mane carex??? Saye nak sekali punye penjerat serindit. Tlg hub saye di +6285249456555 thank's.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf..sy x pos ke luar negara sebab kos untuk pos lebih tinggi dari nilai jebak.

      Delete
  21. Hello bro..racik ayam ada jual x?

    ReplyDelete
  22. racik ayam ada bro..sy dh add facebook

    ReplyDelete